اعتماد کاربر حیاتی است: ۶ راهکار برای جلب اعتماد کاربران آنلاین

جلب اعتماد مشتری در ساخت سایت باکیفیت

جلب اعتماد مشتری یا اعتماد کاربر مهمترین دغدغه سایت شماست. اگر یک سوال مهم هنگام طراحی یا مدیریت سایتتان باید از خودتان بپرسید، آن این است که چگونه اعتماد بازدیدکنندگان و کاربرانتان را نسبت به محصول یا خدمات خود جلب کنید.

محصول خود را جوری طراحی کنید که کاربرقبل از استفاده از آن، هنگام استفاده و بعد از اتمام کارش با آن محصول خوشحال باشد.

فرض کنید خودتان وارد یک سایت می شوید، ابتدا به شما می گوید ما بهترین در فلان کار هستیم. کمی پایین تر که می روید از شما میخواهد تا اطلاعات حساب بانکی خود را برای ثبت نام در سایت وارد کنید. مطمئناٌ شما این کار را نمی‌کنید اگر دلیل این درخواست اطلاعات برای شما مفهوم نباشد. یا فرض کنید می خواهید از یک فروشگاه آنلاین خرید کنید و وقتی به صفحه محصول می روید جز یک عکس بی کیفیت که آرم یک سایت دیگر زیر آن نشسته است هیچ توضیح دقیقی از آن محصول جز قیمت موجود نیست و یک دکمه خرید بزرگ منتظر کلیک شماست تا مرورگرتان را به درگاه پرداخت هدایت کند، شما دکمه خرید را فشار می دهید؟ مشخصاٌ این کار را انجام نمی‌دهید. اگر همین سایت اطلاعات کافی و دقیقی نسبت به آن محصول ارائه می کرد و عکس های باکیفیت و نشان نماد اعتماد الکترونیکی را زیر آن اضافه می کرد شما به مراتب راحت تر وارد درگاه پرداخت می شدید.

برای موفقیت یک فروشگاه آنلاین کالا یا وبسایت معرفی شرکت و سایر سایت هایی که کاربران و بازدیدکنندگان نقش مهمی در آن کسب و کار ایفا می‌کند، اعتماد کردن بازدیدکنندگان و مشتریان مهم‌ترین عامل موفقیت سایت است.

 

واقعاً اعتماد چیست؟

حالا که اهمیت موضوع جلب اعتماد را متوجه شدید بهتر است ببینیم چه فاکتور هایی نقش بازدارنده یا جذب کننده اعتماد کاربر را در سایت ما بازی می‌کنند.

برای مشتریان و کاربران اعتماد یعنی:

 

مشتریان برای شرکت مهم هستند

اینکه شرکت چه مقدار به کسانی که بابت محصولات قرار است پول پرداخت کنند یا اعتماد خود را به شرکت هدیه کنند، در انتخاب کاربر نقش مهمی دارد.

 

محصول کاری که باید انجام دهد به خوبی انجام می دهد

همه کاربران انتظار دارند که یک محصول چه کاری باید انجام دهد و اگر آن کار دقیق و آنطور که باید انجام نشود، باعث از دست دادن کاربر برای همیشه می شود. وقتی ما دکمه «ارسال» زمان ارسال پیامک میزنیم مطمئن هستیم که قرار است پیام ارسال شود و اگر اینطور نشود یک لکه سیاه اعتماد ما را نسبت به آن محصول کم رنگ می‌کند.

 

اطلاعات و توضیحات، دقیق، بی نقص و بدون تعصب هستند

وقتی مشتری درباره محصول یا شرکت شما مطالعه می کند و ویژگی های عنوان شده در سایت را مرور می کند اگر آن ها با واقعیت مغایرت داشته باشند، او باهوش‌تر از آن است که در سایت شما وقتش را تلف کند! ناراحت نشوید، اطلاعات واقعی و دقیق را بنویسید!

 

محصول یا خدمت باکیفیت است!

همه ما دوست داریم بدانیم وقتی مثلاً یک گوشی موبایل در دست میگیریم در حد ارزشش، کیفیت مناسب را داراست و اطلاعات ما در آن ایمن هستند و هنگام کار با آن احساس رضایت می کنیم. یک قانون کلی وجود دارد که همیشه و برای همه چیز صادق است، محصول خود را جوری طراحی کنید که کاربر قبل از استفاده از آن، هنگام استفاده و بعد از اتمام کارش با آن محصول خوشحال باشد. همین و بس! اعتماد مشتری در همین نهفته است.

 

این شرکت از من محافظت می‌کند

شاید برایتان عجیب باشد اما کاربر وقتی ایمیل خود را در سایت شما وارد می‌کند باید اطمینان داشته باشد آن را اسپم نمی‌کنید. اطمینان از حفظ حریم شخصی (معمولا این کلمه را در پانوشت یا Footer سایت ها می‌بینید) یک فاکتور مهم برای کاربران است و شما میتوانید با دادن اطمینان به آن ها در این مورد خیالشان را راحت کنید.

 

یک حسی می گوید این خوب است

این دقیقاً همان حسی است که هنگام محصولات اپل به شما منتقل می شود. شما در سایت اپل اعداد و ارقام کاغذی را نمی بینید، هیچ جا نوشته نشده که CPU این گوشی چند گیگاهرتز است یا رم آن چندین گیگابایت است، اپل به شما می‌گوید که این گوشی سریع تر، روان تر، خوش‌دست تر و باحال تر از دیگر گوشی هاست و شما می گوید «این بهتر است» و وقتی از شما می پرسند چرا می گویید «چون حس خوبی دارد»! این همان چیزی است که شما باید از آن استفاده کنید. مشتری خود را در نگاه اول با اعداد و ارقام و امکانات تخصصی سرویس خود گیج نکنید به او به جای اینکه یگویید این دوچرخه ۱۲ دنده دارد بگویید هنگام بالارفتن از کوه یا گذر از شیب تند پای شما خیلی کمتر اذیت می شود و در نتیجه راحت‌تر هستید.

 

چرا جلب اعتماد کاربر مهم است؟

اگر کاربران به سایت یا محصول شما اطمینان نکنند و اعتماد خودشان را نسار سایتتان نکنند، از شما خرید نمی کنند، محصول شما را به دوستان خود معرفی نمی کنند و از نعمت آنان محروم می شوید!

حتی ممکن است آن ها به دیگران از تجربه بد کار با سرویس شما برای دوستانشان تعریف کنند و به همین صورت فاجعه ای بزرگتر از آنچه فکر می کردید در انتظار سایت شما خواهد بود.

 

حالا شما یک تصور کلی از اینکه چرا اعتماد کاربران مهم است و اینکه چگونه آن را در کاربران ایجاد کنید، پیدا کردید وقت آن است که برای مطالعه بیشتر درباره جلب اعتماد مشتری، دیگر مطالب تجربه کاربری تارینو بلاگ را هم مطالعه کنید.

شما چه راهکار هایی را برای جذب کاربران و جلب اعتماد آن ها در پیش گرفته اید؟ آن ها را با ما به اشتراک بگذارید.

منتظر بخش دوم این مطلب هم باشید.

نویسنده مطلب

محمد رجبی فرد

دیدگاه خود را ارسال کنید

ساخت سایت حرفه‌ای و باکیفیت در ۵۵ ثانیه

راه‌اندازی سایت های باکیفیت در ۵۵ ثانیه

تارینو سرویس ایجاد و راه‌اندازی یک سایت باکیفیت است که توسط بهترین صاحبان‌ وبسایت استفاده شده‌است. به راحتی سیستم ها و امکانات مورد نظر را نصب کنید، یک قالب زیبا انتخاب کنید و ایده خود را درکمترین زمان به واقعیت تبدیل کنید.